Effectief samenwerken
Samenwerking tussen afdelingen
Métier neemt je in deze blog graag over het onderwerp samenwerking en hoe je samenwerking tussen afdelingen bevordert.
Samenwerking afdelingen
Effectief samenwerken
Samenwerking tussen afdelingen kun je opsplitsen in twee gebieden: inhoud en communicatie. Als het gaat om de inhoud van het proces kun je de samenwerking tussen afdelingen bevorderen door; eerst het proces in kaart te brengen, SMART doelstellingen te formuleren en met name in kaart te brengen welke informatie overgedragen dient te worden. Wat voor de één vanzelfsprekend of makkelijk is, kan voor een ander onduidelijk overkomen als de kaders niet besproken zijn. Naast de inhoud kun je de samenwerking tussen afdelingen verbeteren door communicatie. Geven we elkaar positieve en opbouwende feedback? Of bespreken we dit alleen met familie, zonder dat de medewerker geïnformeerd wordt? Hierin ben je als ondernemer, familie of operationeel manager in lead om het voorbeeld te geven zoals de cultuur binnen het bedrijf gewenst is. Samenwerking tussen afdelingen verbeteren begint dus door naar je eigen cirkel van invloed te kijken.
Effectief samenwerken
Samenwerking tussen afdelingen kun je opsplitsen in twee gebieden: inhoud en communicatie. Als het gaat om de inhoud van het proces kun je de samenwerking tussen afdelingen bevorderen door; eerst het proces in kaart te brengen, SMART doelstellingen te formuleren en met name in kaart te brengen welke informatie overgedragen dient te worden. Wat voor de één vanzelfsprekend of makkelijk is, kan voor een ander onduidelijk overkomen als de kaders niet besproken zijn. Naast de inhoud kun je de samenwerking tussen afdelingen verbeteren door communicatie. Geven we elkaar positieve en opbouwende feedback? Of bespreken we dit alleen met familie, zonder dat de medewerker geïnformeerd wordt? Hierin ben je als ondernemer, familie of operationeel manager in lead om het voorbeeld te geven zoals de cultuur binnen het bedrijf gewenst is. Samenwerking tussen afdelingen verbeteren begint dus door naar je eigen cirkel van invloed te kijken.
Samenwerking tussen afdelingen bevorderen
Effectief samenwerken
Om de samenwerking tussen afdelingen te verbeteren is het zinvol om de volgende zes stappen te doorlopen binnen je bedrijf.
1. Regelmatige communicatie door het inrichten van werkoverleg en agenda’s.
2. Gezamenlijke doelen; Stel SMART doelstellingen op en maak ze bekend aan de medewerkers.
3. Gebruik je ERP-pakket optimaal om samenwerking tussen afdelingen efficiënt in te richten.
4. Moedig open feedback aan, zodat medewerkers hun ideeën en zorgen kunnen delen.
5. Zorg voor heldere rolomschrijvingen en verantwoordelijkheden.
6. Waardeer de collega’s naar hun inzet.
Effectief samenwerken
Om de samenwerking tussen afdelingen te verbeteren is het zinvol om de volgende zes stappen te doorlopen binnen je bedrijf.
1. Regelmatige communicatie door het inrichten van werkoverleg en agenda’s.
2. Gezamenlijke doelen; Stel SMART doelstellingen op en maak ze bekend aan de medewerkers.
3. Gebruik je ERP-pakket optimaal om samenwerking tussen afdelingen efficiënt in te richten.
4. Moedig open feedback aan, zodat medewerkers hun ideeën en zorgen kunnen delen.
5. Zorg voor heldere rolomschrijvingen en verantwoordelijkheden.
6. Waardeer de collega’s naar hun inzet.
Métier helpt je graag verder!
Effectief samenwerken
Samenwerking verbeteren tussen afdelingen kan in de praktijk tegenvallen, door familiebanden, verschillende belangen of gebrek aan expertise of personeel. Métier helpt graag mee in jouw bedrijf hoe je optimaal de samenwerking tussen afdelingen kunt bevorderen! Wij helpen klanten dagelijks in vraagstukken rondom effectief samenwerken en organisatie-inrichting. Onze focus ligt op familiebedrijven in het technisch MKB. Dit doen we door middel van begeleiding binnen bedrijven en met behulp van onze tools Proces inZicht, Samenwerkings inZicht, Taak inZicht en 7Life. Met onze expertise in organisatie-inrichting helpen we je graag om de samenwerking tussen afdelingen te bevorderen!
Effectief samenwerken
Samenwerking verbeteren tussen afdelingen kan in de praktijk tegenvallen, door familiebanden, verschillende belangen of gebrek aan expertise of personeel. Métier helpt graag mee in jouw bedrijf hoe je optimaal de samenwerking tussen afdelingen kunt bevorderen! Wij helpen klanten dagelijks in vraagstukken rondom effectief samenwerken en organisatie-inrichting. Onze focus ligt op familiebedrijven in het technisch MKB. Dit doen we door middel van begeleiding binnen bedrijven en met behulp van onze tools Proces inZicht, Samenwerkings inZicht, Taak inZicht en 7Life. Met onze expertise in organisatie-inrichting helpen we je graag om de samenwerking tussen afdelingen te bevorderen!
Wil je meer weten?
Communicatie
Communicatie
Effectief samenwerken
Contact
Neem de volgende stap: Ontdek wat Métier voor jou kan betekenen
Benieuwd of we iets voor jouw bedrijf kunnen betekenen in de samenwerking tussen afdelingen? Neem dan contact op met Métier via info@metier.nl en dan plannen we graag een persoonlijk gesprek met je in.
Onze adviseurs
Deborah Marcus, Melissa Brinkhof of Ingobert Veen helpt u graag met de inrichting van uw bedrijf!