persoonlijke communicatiestijl
Voor- en nadelen van een persoonlijke communicatiestijl
Voordelen:
Een persoonlijke communicatiestijl bevordert sterke relaties en verbindingen, waardoor mensen zich meer gehoord en gewaardeerd voelen. Daarnaast is een voordeel dat je je boodschap aanpast aan de ontvanger, waardoor de communicatie effectiever wordt.
Als derde helpt regelmatige persoonlijke interactie bij het opbouwen van vertrouwen in je team.
Nadelen:
Persoonlijke communicatie kan soms door emoties worden beïnvloed, waardoor objectiviteit verloren gaat. Hierdoor kan miscommunicatie ontstaan; lichaamstaal of gezichtsuitdrukkingen kunnen verkeerd geïnterpreteerd worden.
Persoonlijke communicatie: vier tips
persoonlijke communicatiestijl
Vergaderingen, projectgroepen en brainstormsessies: samenwerken is een kernactiviteit voor veel ondernemers, leidinggevenden en medewerkers. Het is lang niet altijd makkelijk effectief te communiceren met collega’s, leidinggevenden en klanten. Verschillende belangen, een andere prioritering of een gebrek aan motivatie: allemaal factoren die de effectiviteit van communicatie in de weg kunnen zitten. Hoewel je dat niet allemaal in de hand hebt, kun je er wel strategisch mee omgaan: persoonlijk communiceren helpt!
- Zorg dat je verbale, non-verbale en visuele communicatie met elkaar overeenkomt; oftewel zorg ervoor dat je er niet onderuitgezakt bij zit als je een positieve boodschap wilt overbrengen.
- Ontdek je communicatiestijl. Als je jezelf goed kent, kun je anderen ook beter leren kennen. Wij helpen je graag met onze tool 7Life waarbij je meer inzicht krijgt in je eigen communicatievoorkeuren.
- Benut je stem en houding. Als je iemand een compliment geeft, doe dat dan met warme stem en een glimlach. Wil je medeleven tonen? Praat zachter en kijk je gesprekspartner aan.
- Je kunt betrokkenheid creëren door vragen te stellen: als anderen zich onderdeel voelen van je verhaal, zijn ze sneller geneigd om zich ermee te identificeren.
persoonlijke communicatiestijl
Vergaderingen, projectgroepen en brainstormsessies: samenwerken is een kernactiviteit voor veel ondernemers, leidinggevenden en medewerkers. Het is lang niet altijd makkelijk effectief te communiceren met collega’s, leidinggevenden en klanten. Verschillende belangen, een andere prioritering of een gebrek aan motivatie: allemaal factoren die de effectiviteit van communicatie in de weg kunnen zitten. Hoewel je dat niet allemaal in de hand hebt, kun je er wel strategisch mee omgaan: persoonlijk communiceren helpt!
- Zorg dat je verbale, non-verbale en visuele communicatie met elkaar overeenkomt; oftewel zorg ervoor dat je er niet onderuitgezakt bij zit als je een positieve boodschap wilt overbrengen.
- Ontdek je communicatiestijl. Als je jezelf goed kent, kun je anderen ook beter leren kennen. Wij helpen je graag met onze tool 7Life waarbij je meer inzicht krijgt in je eigen communicatievoorkeuren.
- Benut je stem en houding. Als je iemand een compliment geeft, doe dat dan met warme stem en een glimlach. Wil je medeleven tonen? Praat zachter en kijk je gesprekspartner aan.
- Je kunt betrokkenheid creëren door vragen te stellen: als anderen zich onderdeel voelen van je verhaal, zijn ze sneller geneigd om zich ermee te identificeren.
Optimalisatie van de organisatiestructuur met Métiers expertise
persoonlijke communicatiestijl
Bij Métier begrijpen we de uitdagingen waar jij als MKB ondernemer mee te maken hebt. We zijn gespecialiseerd in het adviseren over en het optimaliseren van de inrichting van een bedrijf, specifiek voor het technisch MKB en de maakindustrie in Noord-Nederland. We bieden handvatten die de efficiëntie binnen jouw bedrijf kunnen verhogen.
persoonlijke communicatiestijl
Bij Métier begrijpen we de uitdagingen waar jij als MKB ondernemer mee te maken hebt. We zijn gespecialiseerd in het adviseren over en het optimaliseren van de inrichting van een bedrijf, specifiek voor het technisch MKB en de maakindustrie in Noord-Nederland. We bieden handvatten die de efficiëntie binnen jouw bedrijf kunnen verhogen.
Meer weten over andere stijlen?
Communicatie
Communicatie
Aan de slag met een persoonlijke communicatiestijl voor jouw bedrijf?
persoonlijke communicatiestijl
Om te weten wat dit betekent voor jouw bedrijf, gaat Métier graag met jou in gesprek! We zoomen in op jou als persoon en zoomen uit naar processen en bedrijfsstructuren die passen binnen de context van je bedrijf.
persoonlijke communicatiestijl
Om te weten wat dit betekent voor jouw bedrijf, gaat Métier graag met jou in gesprek! We zoomen in op jou als persoon en zoomen uit naar processen en bedrijfsstructuren die passen binnen de context van je bedrijf.
Contact
Neem de volgende stap: Ontdek wat Métier voor jou kan betekenen
Métier helpt je graag bij het maken van een plan om de gewenste stappen te zetten en begeleiden je bij persoonlijk communiceren. We helpen je graag met een vrijblijvend advies en laten je zien wat de mogelijkheden zijn.
Neem contact op via het Contactformulier
Onze adviseurs
Melissa Brinkhof of Margriet Slofstra helpt u graag met persoonlijke communicatie!
Bel ons: 038- 452 88 33