Samenwerkingsstijlen

Verschillende samenwerkingsstijlen

We beschrijven enkele veelvoorkomende samenwerkingsstijlen:

  1. Coöperatief: Deze stijl benadrukt samenwerking en het delen van verantwoordelijkheden. Teamleden werken samen om oplossingen te vinden en beslissingen te nemen, vaak met veel communicatie en consensus.
  2. Competitief: In deze stijl proberen teamleden elkaar te overtreffen om persoonlijke of teamdoelen te bereiken. Dit kan leiden tot een stimulerende omgeving, maar ook tot conflicten.
  3. Compromisgericht: Hierbij zoeken teamleden naar een middenweg waarin iedereen enige concessies doet. Dit kan nuttig zijn om snel tot een oplossing te komen, maar soms kan het leiden tot ontevredenheid omdat niet iedereen volledig tevreden is.
  4. Consensueel: Teamleden streven ernaar om overeenstemming te bereiken die voor iedereen acceptabel is. Dit vereist vaak uitgebreide discussie en is gericht op het creëren van draagvlak.
  5. Autonoom: Hierbij werken teamleden meer zelfstandig, waarbij ieder lid zijn of haar verantwoordelijkheden en taken heeft. Er is minder behoefte aan voortdurende communicatie, maar er is vaak behoefte aan rapportage en afstemming.
  6. Ad hoc: Deze stijl is gericht op flexibele samenwerking, waarbij teamleden zich snel aanpassen aan veranderende omstandigheden en behoeften. Het is vaak minder gestructureerd en meer improviserend.

Het is vaak nuttig om verschillende stijlen te combineren om de samenwerking te optimaliseren.

Voordelen diverse samenwerkingsstijlen:

Samenwerkingsstijlen

  • Afhankelijk van het gespreksonderwerp kan het handig zijn te switchen in samenwerkingsstijl; in een verkoopteam kan gezonde competitie zinvol zijn, terwijl dit bij een intern overleg ongewenst is en tot discussies kan leiden.
  • Je kunt beter aansluiten bij klanten omdat je intern ook diverse belangen vertegenwoordigt.

Nadelen diverse samenwerkingsstijlen:

Samenwerkingsstijlen

  • Je krijgt geen gedeelde bedrijfscultuur in hoe je graag samenwerkt.
  • Er kunnen onnodig veel discussies ontstaan die tijdrovend zijn.
  • Belangrijke zaken kunnen over het hoofd worden gezien, waardoor fouten ontstaan.

Goed samenwerken als team? Hoe implementeer je dat?

Samenwerkingsstijlen

Om te beslissen welke samenwerkingsstijl effectief is helpt het om eerst de organisatie in te richten. Denk hierbij aan functieomschrijvingen, kadering in verantwoordelijkheden, een organigram en briefingsmomenten tussen afdelingen. Daarna gaan we graag samen met jou aan de slag met het inrichten van werkoverleggen, projectorganisatie en effectief communiceren

Aan de slag met een organisatie-inrichting voor jouw bedrijf?

Samenwerkingsstijlen

Métier denkt graag met je mee om je doelen te behalen én tegelijkertijd je medewerkers niet uit het oog te verliezen. We helpen je om hier richting aan te geven binnen jouw bedrijf. Dit doen we door begeleiding bij bedrijven, onze tools 7Life, Samenwerking Inzicht, Proces Inzicht, Taak Inzicht en nemen hierin onze branchekennis van het technisch MKB mee.

Contact

Neem de volgende stap: Ontdek wat Métier voor jou kan betekenen

Métier helpt je graag bij het maken van een plan om de gewenste stappen te zetten en begeleiden je bij zowel de organisatie-inrichting als effectief samenwerken. We helpen je graag met een vrijblijvend kennismakingsgesprek om je de mogelijkheden te laten zien.

Neem contact op via het Contactformulier

Onze adviseurs

Melissa Brinkhof of Ingobert Veen helpt u graag met de inrichting van uw bedrijf! Bel ons: 038- 452 88 33

arrow-right arrow-down arrow-left chevron-down close menu search2 social-twitter social-linkedin mail instagram phone-call social-facebook map-pin grid clock earth award briefcase book-open sun euro user pie-chart home map venus-mars coffee clipboard cloud-drizzle trending-up heart users eye