assertieve communicatie
Voor- en nadelen van assertieve communicatie
Assertieve communicatie helpt bij het oplossen van conflicten door openlijk problemen te bespreken. Het draagt bij aan gezonde, evenwichtige relaties, zowel persoonlijk als professioneel. Wat als assertief wordt gezien, kan variëren tussen culturen, wat misverstanden kan veroorzaken. Dat betekent dat het zinvol is om LSD toe te passen (luisteren, samenvatten, doorvragen) om de ander beter te begrijpen. Zo ontstaat begrip en respect tussen communicatiepartners, omdat je elkaars standpunten gaat waarderen.
Voorbeeld van assertieve communicatie
assertieve communicatie
- Benoem wat er daadwerkelijk gebeurt of gezegd is. Je houdt het dus bij concrete feiten. Geen onderbuikgevoelens of horen-zeggen-dat. Bijvoorbeeld: ‘we hadden gisteren om drie uur een afspraak en je bent niet komen opdagen. Je hebt me geen appje gestuurd en ook niet telefonisch op de hoogte gebracht.
- Benoem daarna het effect; wat het met jou deed en beantwoord onderstaande vragen.
‘Hoe voel ik me hierbij?’
‘Welke emoties ervaar ik hierdoor?’
‘Welke gevolgen heeft dit (gehad)?
- Geef de ‘ik zou het fijn vinden als’ boodschap. In dit voorbeeld kan dat zijn: Ik zou het fijn vinden als je me even belt als de afspraak niet door kan gaan.
- Geef aan welke behoefte je mist. ‘Wat mist er? Is het respect, integriteit of vind ik dat hij geen rekening met mij houdt?’ Wat is de onderliggende reden dat jij je zo voelt en welke behoefte voedt dit gevoel?
assertieve communicatie
- Benoem wat er daadwerkelijk gebeurt of gezegd is. Je houdt het dus bij concrete feiten. Geen onderbuikgevoelens of horen-zeggen-dat. Bijvoorbeeld: ‘we hadden gisteren om drie uur een afspraak en je bent niet komen opdagen. Je hebt me geen appje gestuurd en ook niet telefonisch op de hoogte gebracht.
- Benoem daarna het effect; wat het met jou deed en beantwoord onderstaande vragen.
‘Hoe voel ik me hierbij?’
‘Welke emoties ervaar ik hierdoor?’
‘Welke gevolgen heeft dit (gehad)? - Geef de ‘ik zou het fijn vinden als’ boodschap. In dit voorbeeld kan dat zijn: Ik zou het fijn vinden als je me even belt als de afspraak niet door kan gaan.
- Geef aan welke behoefte je mist. ‘Wat mist er? Is het respect, integriteit of vind ik dat hij geen rekening met mij houdt?’ Wat is de onderliggende reden dat jij je zo voelt en welke behoefte voedt dit gevoel?
Implementeren van assertieve communicatie in je team
assertieve communicatie
Het implementeren van assertieve communicatie kan door te beginnen met openheid en eerlijkheid en je bewust te zijn welke reacties je oproept bij een ander. Métier helpt je graag om verschillende communicatiestijlen in beeld te brengen en te zorgen dat jij je grenzen aan kunt geven, zonder over die van jezelf heen te gaan óf een ander te kwetsen.
Als je, als ondernemer, bewust bent van je eigen communicatie, kun je het daarna verder implementeren in de organisatie. Dit doe je door gedeelde doelstellingen te formuleren, processen in te richten en met elkaar gezamenlijke waarden te delen. Waar staan we voor als bedrijf? Wat dragen we uit én wat is voor ons effectief samenwerken? Door duidelijkheid ontstaat er minder ruis en help je elkaar om dingen te kunnen benoemen, zonder negatieve lading.
Métier werkt graag met jou samen om de gewenste bedrijfscultuur in te richten! We maken hierbij gebruik van de communicatiescan 7Life die verschillende communicatiestijlen in kaart brengt.
assertieve communicatie
Het implementeren van assertieve communicatie kan door te beginnen met openheid en eerlijkheid en je bewust te zijn welke reacties je oproept bij een ander. Métier helpt je graag om verschillende communicatiestijlen in beeld te brengen en te zorgen dat jij je grenzen aan kunt geven, zonder over die van jezelf heen te gaan óf een ander te kwetsen.
Als je, als ondernemer, bewust bent van je eigen communicatie, kun je het daarna verder implementeren in de organisatie. Dit doe je door gedeelde doelstellingen te formuleren, processen in te richten en met elkaar gezamenlijke waarden te delen. Waar staan we voor als bedrijf? Wat dragen we uit én wat is voor ons effectief samenwerken? Door duidelijkheid ontstaat er minder ruis en help je elkaar om dingen te kunnen benoemen, zonder negatieve lading.
Métier werkt graag met jou samen om de gewenste bedrijfscultuur in te richten! We maken hierbij gebruik van de communicatiescan 7Life die verschillende communicatiestijlen in kaart brengt.
Contact
Aan de slag met assertieve communicatie binnen jouw bedrijf?
Métier helpt je graag bij het maken van een plan om de gewenste stappen te zetten en begeleiden je bij de implementatie van goede (assertieve) communicatie! Neem contact op via info@metier.nl zodat we elkaar binnenkort zien voor een eerste adviesgesprek!
Of laat je gegevens achter via ons Contactformulier
Onze adviseurs
Melissa Brinkhof of Ingobert Veen helpt u graag met de inrichting van uw bedrijf!