Effectief samenwerken in een team
Goedlopende processen en interne samenwerking
Lopen de processen niet goed binnen je bedrijf? En zijn er spanningen tussen de medewerkers in een team? Met effectief samenwerken zorg je dat werken in een teamverband bijdraagt aan je doelen én je met plezier naar je werk gaat. En dat is precies waar we ons bij Métier hard voor maken: Goedlopende processen en interne samenwerking. Als adviseurs organisatie-inrichting van Métier informeren we je graag over effectief samenwerken teams.
Wat is dan effectief samenwerken?
Effectief samenwerken in een team
Samenwerken team: Interne samenwerking verbeteren vereist verschillende vaardigheden. Voorbeelden hiervan zijn: open communicatie, oplossingsgerichtheid, empathie, flexibiliteit en zelfbeheersing. Werken in een team kan een organisatie veel geld en energie kosten als dit niet effectief is.
Effectief samenwerken in een team
Samenwerken team: Interne samenwerking verbeteren vereist verschillende vaardigheden. Voorbeelden hiervan zijn: open communicatie, oplossingsgerichtheid, empathie, flexibiliteit en zelfbeheersing. Werken in een team kan een organisatie veel geld en energie kosten als dit niet effectief is.
Effectief samenwerken in een team
5 tips voor team samenwerken:
We helpen je graag vast een eindje op weg met samenwerking in jouw team. Hierbij 5 tips.
Tip 1:
Stel SMART doelstellingen en verwachtingen op
Werken in teamverband vraagt dat je samen gedeelde doelen hebt en dat er zo min mogelijk ruis kan ontstaan. Maak deze doelen dan ook SMART; Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Doelstellingen helpen voor interne samenwerking, het evalueren van prestaties en je gevoel ook echt te werken in een team.
Stel SMART doelstellingen en verwachtingen op
Werken in teamverband vraagt dat je samen gedeelde doelen hebt en dat er zo min mogelijk ruis kan ontstaan. Maak deze doelen dan ook SMART; Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Doelstellingen helpen voor interne samenwerking, het evalueren van prestaties en je gevoel ook echt te werken in een team.
Tip 2:
In een team werken = incasseren én leren
Samenwerken in een team vraagt dat je open communiceert, elkaar van feedback voorziet en elkaar inspireert en ideeën geeft. Dat is niet altijd makkelijk en soms is het incasseren, om daarna team samenwerken te leren.
In een team werken = incasseren én leren
Samenwerken in een team vraagt dat je open communiceert, elkaar van feedback voorziet en elkaar inspireert en ideeën geeft. Dat is niet altijd makkelijk en soms is het incasseren, om daarna team samenwerken te leren.
Tip 3:
Verdeel rollen en verantwoordelijkheden
Team samenwerking ontstaat als voor iedereen duidelijk is wat er van hen verwacht wordt en welke rollen en verantwoordelijkheden er zijn. Samenwerken met collega’s wordt makkelijker als je weet wat ieder z’n kwaliteiten en valkuilen zijn, zodat je elkaar kunt aanvullen. Als je uitgaat van het 1+1=3 principe, voorkom je dat er overlap is in functies en samenwerken in een team jou iets oplevert, zoals nieuwe ideeën.
Verdeel rollen en verantwoordelijkheden
Team samenwerking ontstaat als voor iedereen duidelijk is wat er van hen verwacht wordt en welke rollen en verantwoordelijkheden er zijn. Samenwerken met collega’s wordt makkelijker als je weet wat ieder z’n kwaliteiten en valkuilen zijn, zodat je elkaar kunt aanvullen. Als je uitgaat van het 1+1=3 principe, voorkom je dat er overlap is in functies en samenwerken in een team jou iets oplevert, zoals nieuwe ideeën.
Tip 4:
Samenwerken in een team= veerkracht
Spiegel elkaar of je echt openstaat voor de inzichten van de ander, of dat je vasthoudt aan je eigen ideeën. Je ontkomt er niet aan dat er in een bedrijf waarin medewerkers in teamverband werken, keuzes niet altijd naar ieders wens kunnen zijn.
Samenwerken in een team= veerkracht
Spiegel elkaar of je echt openstaat voor de inzichten van de ander, of dat je vasthoudt aan je eigen ideeën. Je ontkomt er niet aan dat er in een bedrijf waarin medewerkers in teamverband werken, keuzes niet altijd naar ieders wens kunnen zijn.
Tip 5:
In team werken? Wees niet bang om hulp in te schakelen
Juist als je denkt ‘waarom snapt die medewerker mij niet’, of ‘dat is toch logisch?!’ schakel dan hulp in, zoals de 7Lifescan van Métier waardoor je in korte tijd meer duidelijkheid krijgt over je team.
In team werken? Wees niet bang om hulp in te schakelen
Juist als je denkt ‘waarom snapt die medewerker mij niet’, of ‘dat is toch logisch?!’ schakel dan hulp in, zoals de 7Lifescan van Métier waardoor je in korte tijd meer duidelijkheid krijgt over je team.
Wil je meer weten?
Communicatie en samenwerken
Communicatie en samenwerken
Contact
Neem de volgende stap: Ontdek wat Métier voor jou kan betekenen
Samenwerking met team Métier? Neem contact met ons op en vraag onze adviseurs naar alle mogelijkheden hoe wij samenwerken in team in jouw organisatie optimaliseren. Je bereikt ons via info@metier.nl, het contactformulier of bel ons.
Onze adviseurs
Deborah Marcus, Melissa Brinkhof of Ingobert Veen helpt u graag met de inrichting van uw bedrijf!